Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
2.10.2003, Zdeněk Kabát, článek
Na trhu se oficiálně začíná objevovat Athlon XP s jádrem Thorton. Toto jádro se vyznačuje tím, že obsahuje 256kB L2 cache, ale také možnost aktivovat dalších 256kB. Jednoduchou úpravou je tak možné získat za levný peníz regulérní Barton.
mg75 | 27.3.20067:44
Jak se aktivuje dalších 256kb cache, když můj Thorton 2400+ vypadá jinak než na obrázku?
http:­/­/www.kohryu.com­/picture­/amd­/thorton2400.jpg
Odpovědět0  0
kvanti01 | 30.11.200318:15
Je to normalni u AMD procesoru,ze jsou odemceny nebo jsem mel jen stesti, kdyz jsem si koupil Bartona 2500+ a on je odemcenej? Jedu na FSB200, synchro memory, nasobitel zatim 10x bez zvyseni voltaze.
Odpovědět0  0
fabricio | 24.10.200316:06
Chtěl jsem si koupit BOX 1800+ , ale ceny stoupají. Teď ­(24.řij.­) stojí 2400sDPH. Po přečtení článku si koupím Thortona 2000+ a pak zkusím mít ­"TB­" 2600+ :­)
Problém bude asi chladič. Puvodně jsem chtěl Falcon Rock II. ALe ten by to měl uchladit, když má polovinu jádra bez práce­(= málo Wýkonu­)
Jenže jak se znám, tak zkusím štěstí a odemknu možná druhou pulku L2. Doufám, že to uchladím.
Díky za článek.
P.S. Ti rusové by mohli jeětě nadhodit, jak na 64bit grafiky napájet další paměť, ať mám 128bit a 128MB :­)
nebo jeětě lépe, jak sindat z 9600 RAM a dát tam rychlejší na 9600pro :­)­)­) To už asi ne...
Odpovědět0  0
Luděk Patrák (2) | 9.10.200320:20
Jo mas pravdu ten posledni vzorecek je spatne ma to byt 200 * 11. Problem je v tom ze i kdyz ma procesor otevreny multiplikator, pri startu bezi tak pul vteriny na originalnim 200 * 12,5¨= 2500 Mhz coz je uz dost drsny. Proto jsem musel zvednout napeti na 1.8 aby vubec nastartoval a to uz zase pekne topil. Reseni je bud poradny chlazeni. Nebo upravit propojeni mustku na procesoru, vnutit mu tech 10* na tvrdo a ject na 1.65 V.
Ja jsem procesor nikterak neupravoval ­(mam chladic super silent pro­).
Odpovědět0  0
Luděk Patrák (2) | 8.10.200322:42
Je SUPER mam Thorton 2000+ 1,66Ghz z puvodnich 266 * 12,5 jede na 340 * 13 = 2210 Ghz napeti z 1,6 na 1,65V nebo 400 * 10 = 2200 Ghz napeti nutno zvysit na 1.8 V kvuli pocatecnimu startu kdy jede natvrdo na ­(400 * 12*5­) Mam desku Asus s Via KT600. TOTALNE NEJVIHODNEJSI PROCESOR NA TRHU DOPORUCUJU!
Odpovědět0  0
Melda | 9.10.200311:16
Přesně na tímto jsem uvažoval... Nechtěl jsem být průkopník a tak jsem nakonec objednal Bartona ­- zítra snad budu mít nějaké výsledky. Každopádně těžko se vyznat v těch tvých vzorečkách :­-­) Když jsem tomu už porozuměl, tak jsem ztroskotal na tom posledním. Zprovozníš ho na 200*10 nebo 200*11 a nebo dokonce 220*10???
Odpovědět0  0
rbarat | 17.10.200315:04
Na 3ks Thortona 2000+ mám vyskúšané, že absolútne bez problémov bežia na 166x12,5 = 2080MHZ reálnej frekvecie ­(pôvodne 133x12,5 = 1663MHZ­), teda ako Athlon XP 2600+. Bez zvyšovania napätia.
Odpovědět0  0
Karol | 3.10.20031:13
No muzu rict ze jsem koupil Duron 1,4 vypadal jak athlon tak jsem udelal vse co tu psali dle navodu na plnohodnotny athlon a procesor uz jsem vyhodil asi jsem nemal stesti
Odpovědět0  0
Melda | 2.10.200315:10
Na tomhle poli jsem totální amatér a tak omluvte můj dotaz, pokud je stupidní. Thorton@Barton podporuje FSB333 ??? Znamená to, že stačí koupit Thortona, v Biosu nastavit FSB 333 a rázem jede na frekvenci 11,5*166? Samozřejmě s trochou voltíků a chladivým vzduchem navíc? Zvládá to samé starší T­-bred?
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 2.10.200316:02
Máte de facto pravdu. I ty nejpomalejší Bartony používají 166MHz sběrnici, zatímco XP 2000+, 2200+ i 2400+ mají jen 133MHz, což zůstane s největší pravděpodobností i u Thortona. Znamená to, že samotné přetaktování by mělo být jednoduché a procesor stabilní. Nebo by alespoň stálo za to zvýšit FSB a snížit multiplikátor ­(větší propustnost při stejné frekvenci­).
Odpovědět0  0
melda | 5.10.200312:38
Trochu změním svůj dotaz. Je známé, že Bartony jednou na FSB 333. Když jim zamknete polovinu cache, tak je z nich snad Barton s poloviční cache a ne Thorton, nebo se pletu? Thorton je přeci stavěn pro FSB 266, takže snad krom snížení cache je nutné udělat ještě něco aby se snížila FSB, ne? Pokud to tak ovšem není a Thorton je schopen při stejné frekvenci jet na FSB 333 ­(nechaje cache 256KB­), pak si myslím, že kupovat Barton není zrovna moudré. Ta dvojnásobná cache asi za tolik stovek navíc nestojí, ne? Viděl jsem test T­-Bred 2400+ vs. Barton 2500+ a vycházeli velice velice srovnatelně. Z toho soudím, že Thorton 2400+ jedoucí na FSB 333 by musel tohoto Bartona šoupnout do kapsy...
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 6.10.200315:12
Špatně jste pochopil článek. Athlon XP Model 10 je jádro Barton a nový procesor se celý jmenuje Athlon XP Model 10 with 256kB L2 cache. A toto jádro je neoficiálně nazvané Thorton ­(Thoroughbred + Barton­). Protože se jedná o vyřazené Bartony, nejspíše dokáží beztrestně běžet na 166MHz FSB. To ostatně umí i T­-Bred, který ve verzi 2700+ používá také 166MHz.
Odpovědět0  0
Melda | 6.10.200315:40
Díky za odpověď. Článek jsem pochopil správně, můj dotaz byl spíš trochu mimo téma. Jen jsem se chytil toho obrázku z ruského site, kde bylo i pro Thorton uvedena FSB 333, přitom veškeré ceníky prodejců jej uvádí s FSB 266. Vzhledem k tomu, že je už známé, že Barton 2500+ jde rozběhnout např. na nových Epoxech na FSB400 při zachování multiplikátoru, zajímalo by mě, jak by v tomto obstál Thorton. Pokud se Barton od Thortna liší pouze velikostí cahce a žádnými jinými HW parametry, musí jít také dobře ­"poladit­" na vyšší FSB. To je ovšem úvada do jiné diskuse, každopádně díky za kvalitní Re.
Odpovědět0  0
rbarat | 17.10.200314:58
Čaute, práve pred dvomi dňami som si kúpil Thortona 2000+. Je to označené ako Athlon XP 2000+ Thorton. Normálne beží na FSB 133MHz, násobič 12.5. Tak som ho bez zmeny napätia a chladenia svičol na 166x 12.5, čím som získal Athlona XP 2600+. Ide to absolútne bez problémov, je to stabilné ­(overené dvojdňovým strihom videa a hrami­). Teplota okolo 30 stupňov, čo si vysvetľujem väčšou plochou jadra, ktorá dokáže rýchlejšie a lepšie prenášať teplo na chladič ­- väčšia styčná plocha. Skrátka paráda, odporúčam všetkým. a Cena? Smiešnych 2199 Sk bez DPH 20%.
Odpovědět0  0
rbarat | 17.10.200315:00
Čaute, práve pred dvomi dňami som si kúpil Thortona 2000+. Je to označené ako Athlon XP 2000+ Thorton. Normálne beží na FSB 133MHz, násobič 12.5. Tak som ho bez zmeny napätia a chladenia svičol na 166x 12.5, čím som získal Athlona XP 2600+. Ide to absolútne bez problémov, je to stabilné ­(overené dvojdňovým strihom videa a hrami­). Teplota okolo 30 stupňov, čo si vysvetľujem väčšou plochou jadra, ktorá dokáže rýchlejšie a lepšie prenášať teplo na chladič ­- väčšia styčná plocha. Skrátka paráda, odporúčam všetkým. a Cena? Smiešnych 2199 Sk bez DPH 20%.
Odpovědět0  0
Melda | 6.10.200315:51
Už jsem si pořádně prohlédnul obrázky. Je tam FSB400, takže není o čem mluvit... :­-­)­))
Odpovědět0  0
Jan Vitek | 2.10.200317:17
Ano, hlavne starsi Thoroughbredy 1700+ sly vyborne taktovat. Za 0.2V navic je TB 1700+ verze DLT3C schopny bezet na ~2300MHz ­(zakl. frekvence 1466MHz­). Dnes se ale na pretaktovavani pouzivaji spise Bartony 2500+.
Odpovědět0  0
rbarat | 17.10.200314:59
Čaute, práve pred dvomi dňami som si kúpil Thortona 2000+. Je to označené ako Athlon XP 2000+ Thorton. Normálne beží na FSB 133MHz, násobič 12.5. Tak som ho bez zmeny napätia a chladenia svičol na 166x 12.5, čím som získal Athlona XP 2600+. Ide to absolútne bez problémov, je to stabilné ­(overené dvojdňovým strihom videa a hrami­). Teplota okolo 30 stupňov, čo si vysvetľujem väčšou plochou jadra, ktorá dokáže rýchlejšie a lepšie prenášať teplo na chladič ­- väčšia styčná plocha. Skrátka paráda, odporúčam všetkým. a Cena? Smiešnych 2199 Sk bez DPH 20%.
Odpovědět0  0
anti | 10.12.200315:44
Nie stači prehodiť FSB na 166 nemusíš pridávať napätie.Mám taký procák doma kúpil som ho ako 2000+ a teraz ide ako Barthon 3,0 Ghz bez zmeny napätia.Pri plnej záťaži si drží teplotu 51 C. Takže to nie je jeho strop.Benchmark my detekuje max. frekvenciu 3.8 ale berem to z rezervou stačí aj 3.0Ghz.
Odpovědět0  0
petr andrs | 2.10.200312:58
No to jefakt rada, delat takoveto psi kusy kvuli par stovkam, kdyby se jednalo o tisice, ale takhle je to vylozene hovadina
Odpovědět0  0
Cluzo | 2.10.20039:53
No to je parada, usetrim par korun a budu mit pocitac co pada. Na tohle muzou prijit jedine rusaci a SvetH. to okamzite prebere. Cast o pretaktovani bych chapal ­(i kdyz nejsem jeho zastance­) ale povolit vadnou cache je hodno .....­(doplnte si­).
Odpovědět0  0
Ronnie Frown | 2.10.200311:36
tak tak ­- pochybujem ze ma AMD rovnaku politiku ako Intel ­- ak to aj nieje nepodarok, tak mu ju proste vypneme alebo odfaklime. myslim ze toto riziko je zasrane velke na to aby to rozumni ludia skusali ­- a potom odlakovavat mostiky >:­-|
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 2.10.200315:59
Ale samozřejmě že politika je stejná. Co myslíte, že je většina Celeronů? Nic jiného než nepodařená Pentia 4... Výtěžnost P4 není tak zázračná a jejich dostatek je dán velkým množstvím výrobních linek. Zmetky jdou do Celeronů.

ad riziko ­- V tuto chvíli samozřejmě nemohu říct, jak je velké, ani v jakých mezích je vypnutá cache nepoužitelná, ale za pokus by to stát mohlo. Možností je např. spojit můstky jen grafitem ­(nějakou měkkou tužkou­), což jde jednoduše vrátit a zjistíte, zda bude systém dostatečně stabilní.

Navíc není tento článek nabádáním k tomu, abyste si za vidinou rychlého procesoru pořídili Thorton. Je spíše pro ty, kterým se dostane do ruky, aby pokusili své štěstí. Koupit si 2000+ s plánem získat z něj 3000+ touto úpravou je naivní.
Odpovědět0  0
fabricio | 24.10.200315:54
Stou politikou souhlasím, ale neznám lidi, kteří by odemkli u Celeronů zbytek cashe.
Něco jiné byl TULEŇ, kdy verze 1GHz na 100MHzFSB s 256cashe šla na 133MHZFSB a byl zněho PIII 1.333333 :)
Odpovědět0  0
Jan Vitek | 2.10.200313:37
Nikdo vas prece timto clankem nenuti, abyste neco takoveho zkousel. Minimalne jako zajimavost tato zprava svou hodnotu urcite ma.
Odpovědět0  0
cluzo | 2.10.200316:04
No jenze na tomhle svete se najde dost volu co to udelaj a pak se budou divit. Proste tenhle clanek je na... To je asi jako si koupit protektor, sloupnout novou gumu a cekat na super pneu.

Otazka autorovi: Udelal by jste si tuhle upravu Athlona doma, nebo v praci??
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 2.10.200318:57
Kdybych měl možnost, vyzkoušel bych si tuto úpravu i doma. Jak říkám, pokud nejdříve ověříte stabilitu spojením L2 můstků obyčejnou tuhou, není co zkazit. Čemu by se měli uživatelé divit? Maximalne padne nebo zatuhne systém a pokud se to stane vícekrát, je chyba v procesoru a tuhu lze smýt. V opačném případě pořídit vodivý lak a hurá na úpravu.
Odpovědět0  0
Cluzo | 3.10.20039:05
Jedinej problem je ze asi tak posledni rok mozna 2 se mustky prepalujou laserem a to tak, ze pod mustkem vznikne dira, tzn. dira se musi nejdriv necim zaplnit a pak teprve lze spojovat mustky. Navic tou mekou tuzkou to nikdy nebylo zrovna idealni. Tuzkou se taktovalo pred 3 ma lety jadra do jader palomino, morgan. Takze to jen pro ujasneni.
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 3.10.200314:25
To také nebyl návod na to, jak spojit můstky. Právě proto, že tužkou to není ideální, je vhodné před definitivním spojením můstků vyzkoušet grafit na otestování stability. O tom, jak nejlépe spojit můstky bylo napsáno mnoho článku dříve...
Odpovědět0  0
converge | 2.10.200321:06
nevidim duvod proc by se ti rusaci nemohli vrtat v CPUckach, mne to pride zajimavy.. navic, to ze to ­"svet hardware jen zkopnul­" nebo jak si to nazval je snad uplne jasny, udela to kazdej HW server ve svete, protoze de o zajimavost­-aktualitu ze svet HW! nevim proc tu takle trapne na naprosto nepravim miste. ps: kdybych si koupil Thorton okamzite bych to s tim L2 cache a kdyby to jelo­-posral bych se radosti... uz kulitem podelanejm 700­(+!!!­) stovkam!
Odpovědět0  0
converge | 2.10.200321:13
sorry za chybejici slova... :­) mensi defekt.
Odpovědět0  0
Rychlous | 6.10.200318:45
Postřehy z ­"přemůskování­". Tak lidi,já to všechno hezky v klidu vyzkoušel a můj výsledek je následující: Systém WinXP mi krásně najel a všechno se zdálo úplně OK. S dobrým pocitem jsem si na chvíli pustil gamesku ­- stále ok. Už jsem si mnul ruce, jek to všechno funguje. Zapl jsem si internet a nejednou blik a PC se restartovalo. Řekl jsem se ­- no... stane se. Ale začalo se restartovat čím dál častěji a ve zcela nečekaných chvílích. Tak jsem odlakoval můstek a světe div, vše je zase OK. Co říct závěrem...? Asi nic.
Odpovědět0  0
anti | 10.12.200315:48
Vypustiť vadnú Cash si nedovolí ani AMD.Pozri sa pár rokov do zadu.Vždy pred vianocami sa zjavujú takéto procesory.Je to dané asi tým že prechádza stará linka na nový druh a firma nechce stratiť trh s lacnými procákmi.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.